അഷ്ടാവക്ര ഉവാച
കൃതാകൃതേ ച ദ്വന്ദ്വാനി
കദാ കാന്താനി കസ്യ വാ
ഏവം ജ്ഞാത്വേഹ നിര് വേദാദ്-
ഭവ ത്യാഗപരോƒവ്രതീ (1)
അഷ്ടാവക്രന് പറഞ്ഞു
ചെയ്തതും ചെയ്യുവാനായി-
ട്ടുള്ളതും ശാന്തമായിടാ
ആര്ക്കുമെന്നതറിഞ്ഞിട്ടു
വൈരാഗ്യാത് വ്രതവും വിടൂ (1)
കസ്യാപി താത ധന്യസ്യ
ലോകചേഷ്ടാവലോകനാത്
ജീവിതേച്ഛാ ബുഭുക്ഷാ ച
ബുഭുത്സോപശമഃ ഗതാഃ (2)
ലോകചേഷ്ടകളും കണ്ട
ധന്യനാമാര്ക്കു താന് വത്സ
ജീവിതേച്ഛയും ഭോഗത്തി-
ന്നാശയും കെട്ടുപോവത്? (2)
അനിത്യം സര് വ്വമേവേദം
താപത്രിതയദൂഷിതം
അസാരം നിന്ദിതം ഹേയ-
മിതി നിശ്ചിത്യശാമ്യതി (3)
കാണ്മതെല്ലാമനിത്യം താന്
(താപത്രയത്താല് ദൂഷിതം)
താപം മൂന്നാലെ ദൂഷിതം
നിന്ദ്യം ത്യാജ്യമസാരം താ-
നെന്നുറയ്ക്കുകില് ശാന്തമാം (3)
കോƒസൌ കാലോ വയഃ കിം വാ
യത്ര ദ്വന്ദ്വാനി നോ നൃണാം
താനുപേക്ഷ്യ യഥാപ്രാപ്ത-
വര്ത്തീ സിദ്ധിമവാപ്നുയാത് (4)
ഏതു പ്രായത്തേതു കാലം
ദ്വന്ദ്വമില്ലാതെയാം നൃണാം
അതു വിട്ടു വരുന്നോനോ
സിദ്ധിയും വന്നു ചേര്ന്നിടും (4)
നാനാമതം മഹര്ഷീണാം
സാധൂനാം യോഗിനാം തഥാ
ദൃഷ്ട്വാ നിര് വേദമാപന്നഃ
കോ ന ശാമ്യതി മാനവഃ (5)
സാധുവും യോഗിയും ഋഷി-
വര്യനും ചൊല്ലും മതങ്ങള്
പലതായ് കണ്ടു വൈരാഗ്യം
വന്നാലാതാര്ക്കേയടങ്ങാ (5)
കൃത്വാ മൂര്ത്തിപരിജ്ഞാനം
ചൈതന്യസ്യ ന കിം ഗുരുഃ
നിര് വേദസമതായുക്ത്യാ
യസ്താരയതി സംസൃതേഃ (6)
ചൈതന്യത്തെയറിഞ്ഞിട്ടു
വൈരാഗ്യം സമതായുക്തി
യെന്നീമൂന്നാലെ ലോകവും
കടക്കുന്നാരവന് ഗുരു (6)
പശ്യ ഭൂതവികാരാം സ്ത്വം
ഭൂതമാത്രാന് യഥാര്ഥത
തത്ക്ഷണാദ്ബന്ധനിര്മുക്തഃ
സ്വരൂപസ്ഥോ ഭവിഷ്യസി (7)
കാണ്മതായുള്ളതെല്ലാമേ
പഞ്ചഭൂതങ്ങള് മാത്രമായ്
ഉറച്ചാലക്ഷണം തന്നെ
മുക്തനാം സ്വരൂപസ്ഥനാം (7)
വാസനാ ഏവ സംസാര
ഇതി സര്വ്വാ വിമുഞ്ച താഃ
തത്ത്യാഗോ വാസനാത്യാഗാത്-
സ്ഥിതിരദ്യ യഥാ തഥാ (8)
വാസന തന്നെയീലോക-
മതു വിട്ടീടു പൂര് ണ്ണമായ്
വാസനാത്യാഗം ലോകത്തിന്
ത്യാഗമായേവം വാഴ്ക നീ (8)